Top Ad unit 728 × 90

أسرار أدسنس كاملة يجب عليك قراتها لتوقي الحزر من جوجول ادسنس

بسم الله الرحمن الرحيم 
============
هذا الشرح خاص فى مجال هو اليوتيوب وعشان كدة قررت انى انفع الناس في البداية احب اقول ان اللى بيتعب على حاجة بيلقاها. يللا عشان مااطولش عليكم هبدأ فى النصايح على طول .. انا جمعتلكم شوية نصايح مهمة جدا وعن تجربة ولو التزمتوا بيها هتقدروا بإذن الله تحققوا ربح عالى جداً وهقوللكم دلوقتى على النصايح دى ركزوا بقى معايا :
=======================================
1- بما إن العيد على الأبواب نصيحة إبعد عن أى حاجة تخص  القنوات عشان مش هتشوف القناة بتاعتك تانى ولا هتلاقي الأدسنس بتاعك ليه وجود وهيسحبوا منك أرباحك وممكن ماتعرفش تعمل ايميل على جوجل من جهازك تانى غير لما تنزل نسخة جديدة كمان لأنهم بيعتبروا انك نازل تقاسمهم في أكل عيشهم ودة بالنسبة ليهم موسم وقبل ما تنزل أي فيديو عشان تعدل عليه اتأكد الأول انه بترخيص creative commons
2- هتقوللى هشتغل في إيه طيب ؟ نصيحة اشتغل فى الحاجة اللى انت بتحبها ومهتم بيها (كورة - سياسة - تعليم - شروحات - ثقافة  - منوعات ..... إلخ) عشان المجال اللى انت بتحبه هو اللى انت هتبدع فيه وهتطلع اللى جواك فيه .
3- لازم تهتم بالفيديو بتاعك من الأول للآخر عشان تنزل فيديو صح وماتفوتش خطوة من غير ما تعملها .
3- أول حاجة الإسم ولازم يكون بيحتوي على مفاتيح بحثية كتير واهتم أوى بأول كلمة في اسم الفيديو عشان دى اللى بتسهل على الزائر انه يدخل على الفيديو بتاعك من خلال البحث المباشر أو إقتراحات المقاطع المقترحة يعنى لو مثلا هتتكلم عن أفلام عربي وحابب تنزل فيديو مثلا لفيلم أوشن 14 ماتجيش تبدأ الفيديو وتقول اللى عايز يشوف فيلم كذا أو يللا كله يلحق يشوف فيلم كذا أو تبدأ اسم الفيديو بحدوتة عشان تكتب فى الآخر اسم الفيلم يعنى حاول تحط اسم الفيلم أو الحاجة عامة اللى بيدور عليها الفيديو في أول الإسم ودة كلام خبراء اليوتيوب على فكرة مش أنا .
4- وحاول دايما تخلى الاسم سهل الوصول مفيش فيه كلاكيع كتير ولا عقد عشان لو حد دور عليه بالبحث المباشر .
5- يعنى مثلا هتبدأ الاسم وتقول ( فيلم اوشن 14 جودة عالية حصريا بطولة  .. وتكتب اسم الممثل على طول من غير ماتكتب الفنان أو الفنانة 
6- ممكن لو مش بتتكلم عن أفلام مثلا وبتتكلم عن حاجة ثانية هتدخل على البحث تكتب اى حاجة مشابهة للفيديو اللى انت بتدور عليه طبعا هتلاقي نتايج ظهرت فى اقتراحات البحث هتجيب أول نتيجة منهم وتزود عليها كلمتين تلاتة زى مانت عايز بس برضو مع الحفاظ على المفاتيح الكتير في الاسم .. خلو بالكم انا كل دة بتكلم عن الاسم بس =D
7- بعد كدة الوصف بقى وهو مرتبط بالاسم كتير وفيه عندك كذا طريقة عشان تكتبل وصف كويس وسيبك من اللى يقوللك ادخل على أكثر فيديو جايب مشاهدة باسم الفيديو بتاعك وخد الوصف بتاعه عندك عشان الكلام دة بيخلى اليوتيوب يبعد عن الفيديو بتاعك لأنهم بيعرفوا انك حرامي من الآخر كدة ومقلد .. طب أمال أعمل ايه ؟!!
8- هتجيب اسم الفيديو بتاعك وتكتب أول 4 أو 5 كلمات فيه فى البحث هيجيلك برضو اقتراحات اللى كنا لسه بنتكلم عليها . هتاخد أسامي أول 4 فيديوهات في الاقتراحات كوبي وتحطهم عندك فى الوصف .
9- هتدخل على موقع الكلمات الدلالية keywordtool.io وتجيب بحث اليوتيوب وتحدد الدولة بتاعتك وتحط اسم المفتاح الرئيسي للفيديو بتاعك زى مثلا أوشن 14 زى ما قلنا هيجيلك نتايج كتير هتاخدها كوبي وبست عندك فى الوصف زى ما هى بالظبط  .
10- من المستحب برضو ان الوصف بتاعك يحتوى على لنك موقعك أو المدونة بتاعتك أو حتى صفحتك على الفيس بوك ولو عندك مدونة أو موقع وشغال أدسنس هتجيبلك برضو زيارات بالعبيط لو الفيديو بتاعك ضرب يا معلم وعدت معاك .


11- نيجي بقى للكامات الدلالية الى الكل بيطنشها واللى تعتبر تانى أهم حاجة بعد الاسم لانها اللى بتتحكم فى موقع الفيديو بتاعك بين الفيديوهات على اليوتيوب
12- فيه اضافة خطيرة جدا مع جوجل كروم اسمها vidiq هتلاقيها تالت واحدة لو بحثت عنها ما تختارش اول واحدة عشان مش هتجيب معاك هتنزلها وهتسجل فيها عادى جدا ودى بتظهرلك كل التاجز بتاع أى فيديو ممكن برضو تعرف منها ازاى الناس اللى جايبة مشاهدات بالملايين دى بتختار التاجز بتاعها ازاى وتتعلم منهم وكمان فيها ميزة انك ممكن تنسخ التاجز بتاع الفيديو دى كاملة وتحطها عندك بس مش بفضل الموضوع دة ياريت تنقلهم مثلا بس مش بنفس الترتيب وتكتهم يدوي عندك وتزود عليهم كمان اى حاجة من عندك .. طيب لو مش هستخدم الإضافة دى اعمل ايه ؟
13- انت مثلا بتتكلم عن فيلم اوشن 14 يبقى هتكتب ( فيلم , اوشن14 , حمدى المرغنى , افلام عربي , 2016 , مشاهدة , جودة عالية , الفيلم , الكوميدي , oceav 14 , حصريا , وتجيب شوية تاجز خاصة بالفيلم برضو زى اسماء ممثلين فيه أو كلمات دلالية خاصة بالفيلم المهم ابعد عن حروف الجر والكلمات اللى ملهاش لزمة في التاجز عشان بتخلى اللى انت بتعمله زى عدمه .
14- الاضافة اللى اتكلمت عنها دى بتخليك كمان تقدر تعين صورة للفيديو زى مانت عاوز مش التلات صور اللى اليوتيوب بيجيبهملك وتختار منهم غصب عنك .
15- لو عايز تحط صورة انت ياريت تبقى خاصة بموضوع الفيديو مش تحط صورة تبع حاجة تانية وركز على الألوان الفاتحة والصور اللى تجذب العين وركز على اللون الأصفر فى الصورة المصغرة (نصيحة) عشان بيجذب العين جدا وخليك فاكر ان الصورة دى عليها دور كبير جداً في جذب المشاهد .
16- بعد ما تنزل الفيديو هتدوس تعديل وتدخل على تحقيق الدخل وتكتير عليه اعلانات كتير لو مدته تزيد عن 10 دقايق ودى سهلة جدا وسهل تلاقي طريقتها على اليوتيوب .
17- بعد كدة هنطلب من جوجل انه يضيف الفيديو للفهرس بتاعه ودى اللى بتساعد ان الفيديو بتاعك يبقى في أول نتائج البحث سواء على جوجل أو يوتيوب كل اللى عليك انك تخش على الموقع دة https://goo.gl/fVbSl وتاخد لنك الفيديو بتاعك كوبي وبست وتدوس submit وطبعا فيه خطوات تانية كتير بس دى حاجة سهلة أى حد ممكن يعملها ودى اللى انا بعملها من أول ما بدأت .
18- طبعا فيه ناس كتير بتقرأ ومستنية انى اتكلم عن الاعلانات والنقر وال vpn  والكلام دة انا عارف ^_^

19- بص يا يارجالة اول حاجة انتم لو دورت على شرح انك تشتغل كليكر مضمون ولو عايز تشتغل vpn مدفوع بعيد عن الأوبرا عندك 2 بس : أول واحد لا مؤاخذة hide my ass ^_^ - تانى واحد express vpn  أي حاجة غير كدة بلح والبرامج المجاني فاشلة فاشلة سيبك منها ولازم تتأكد ان نسبة التخفي 90% على الأقل مش 65 ولا 70 زى مالناس فاهمة والاهم واللى نسيته انك تستخدم ccleaner المتكرك اللى مودى منزله وبرنامج تغيير الماك قبل ما تعمل أى حاجة .
20- لو هتشتغل vpn مجاني عندك zenmate بس ماانصحش بيه برضو عشان أبو بلاش دة سيبك منه .
21- بصيارجالة انا عارف ان الشرح طويل بس لو عايز تثبت نفسك وتحقق ربح وتضيع وقتك في حاجة ليها أهمية وتستفيد منها بجد لازم تتعب وماتعتمدش على تعب غيرك انك تجيبه وتظبط فيه وخلاص .
22- برامج المونتاج كتير احسنهم sony vegas - camtasia وعلى فكرة اوعى تفكر انك اذكى من اليوتيوب أو جوجل عشان لو نزلت حاجة ليها حقوق ملكية ممكن مرة تعدى وممكن تتقفش وتضيع ربح شهر بحاله عشان حاجة هايفة يبقى خليك فى المضمون وغير مونتاج الحاجة اللى مفيش عليها قلق أو حقوق ملكية وماتعملش فيها معلم عشان المجال دة مفهوش حد أذكي من جوجل وانت مهما كان اسمك موظف أو معلن عند جوجل .
23- ويارب أكون قدرا أفيدكم بجد .
25- نسبة النقر عندك ماتخلهاش تعدى 5% عشان تبقى دايما في الأمان ولما تدخل تعمل كليكر لنفسك طول شوية فى الموقع عشان النقرة تتحسب وسيب الاعلان اللى بيظهر على الفيديو قدامك ماتقفلهوش عشان الظهور يتحسب كامل وخليك وقت طويل فى الفيديو وقصاد كل نقرة اعمللك 15 مشاهدة من اى بى مختلف في كل مرة وبنسبة تخفى 90 % 
25- كل الحجات دى هتخليك فى الأمان وهتعمل أحلى ربح بس زى ما قلتلك اتعب واعمل محتوى خاص بيك انت وهتلاقي تعبك دة والله .
25 - اى استفساراكتبو تحت في التعليق وان شاء اللة هرد عليكم
أسرار أدسنس كاملة يجب عليك قراتها لتوقي الحزر من جوجول ادسنس Unknown on 2:52 م 5

هناك تعليقان (2):

  1. مش هقول حاجه غير ربنا يحميك ويباركلك انت بجد استاذ

    ردحذف
  2. مش هقول حاجه غير ربنا يحميك ويباركلك انت بجد استاذ

    ردحذف

جميع الحقوق محفوظة لـ كن محترف &Be professional‏
تصميم و تكويد : تصميم محمود سلامة
يتم التشغيل بواسطة Blogger.